Lezárult a Kulcsmenedzsment (KMC) és monitoring (QOS) rendszer tárgyú projekt

2024. január 26. péntek, 18.30 / Utolsó módosítás: 2024. január 26. péntek, 18.31

Logó: Kohéziós Alap

A Kormány az 1303/2021. (V. 21.) Korm. határozatában jóváhagyta a „Kulcsmenedzsment és monitoring rendszer” tárgyú projekt támogatását és IKOP forrásból történő finanszírozását. A Támogatási szerződés 2021. augusztus 24-én lépett hatályba. A projekt zárórendezvényén Vidra András a MÁV Zrt. Infokommunikációs és Technológiai rendszerek főigazgatója ismertette a projekt sikereit és főbb állomásait.

A projekt célja egy Kulcsmenedzsment Központ létesítése volt.  A magyar KMC kulcsmenedzsment központnak a pályamenti  ún. Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (angolul European Train Control System, ETCS) berendezéseinek és a járműfedélzeti berendezések EURORADIO interfészei közötti titkosított kapcsolat ellenőrzése és menedzselése a feladata, a hitelesítő és autentikációs kulcsainak teljeskörű menedzselésén keresztül. A KMC rendszernek az egységes európai vasúti közlekedésirányítási-rendszerrel kompatibilisnek kell lennie.

A projekt másik részében a teljeskörű QoS monitoring rendszer kiépítése, integrálása és üzembe helyezése volt a cél, amely biztosítja a GSM-R projekt rendszerkiépítés 1. és 2. ütemének teljes hálózatára, valamint a távlati fejlesztési tervek kielégítésére alkalmas Magyarországon telepített ERTMS rendszerek
(GSM-R és ETCS) közötti együttműködés felügyeletét és az együttműködésükben felmerülő hibák behatárolását, vizsgálatát, kijavítását. A QoS monitoring rendszer egy olyan diagnosztikai és adatelemző eszköz, mely lehetővé teszi, hogy az infrastruktúra üzemeltető vasúttársaságok, azaz a MÁV és a GYSEV egységes és átjárható kommunikációs rendszert biztosítsanak az ügyfeleiknek, növeljék a biztonságot és csökkentsék a késéseket.

A rendszer a pályaadatokat tárolja, az állomási és vonali biztosítóberendezésekből kapott információkat, adatokat feldolgozza, és ezen információk segítségével befolyásolja a vonat megengedett legnagyobb sebességét. Ezt az információt a pályamenti egységek segítségével eljuttatja a vonat vezetőjéhez. A jármű sebességét folyamatosan ellenőrzi, és abban az esetben, ha az nagyobb, mint a megengedett, beavatkozik és a megengedett mértékűre csökkenti. A közúton közlekedők figyelmetlenségéből adódó baleseteket sajnos az ETCS L2 szintje sem tudja megelőzni, azonban az útátjáró-berendezések meghibásodása vagy helytelen működése esetén emberi beavatkozás nélkül a vasúti jármű sebességét oly mértékben csökkenti az útátjáró közvetlen közelében, hogy a gázolás bekövetkezési valószínűsége minimálisra csökken. A berendezés képes ideiglenes sebességkorlátozásokat is bevezetni, például pályamenti munkavégzők védelme érdekében.

Jelenleg a MÁV-START 160 járműve rendelkezik ETCS-berendezéssel: 60 első körben megrendelt, már felújított és további 63 második körben rendelt FLIRT motorvonat, 40 emeletes KISS motorvonat,  2024-ben várhatóan további 3 FLIRT járműre szerelik fel a berendezést. Az esetleges új járműbeszerzési és/vagy járműbérlési eljárásainál a MÁV-START a felhasználási terület szerinti ETCS alkalmasságot is figyelembe veszi, és e szempontnak megfelelően történik majd az eljárás lebonyolítása. A MÁV-START az ETCS-re átadott pályaszakaszokon közlekedő vonatok nagyobb részénél, azok meghatározó számában képes lesz 2024-től az emelt sebességgel való, ETCS szerinti közlekedésre, de a garantált teljes lefedettség (minden érintett vonalon, valamennyi vonat) még nem lesz 2024-ben biztosítható.

MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság